torsdag 10 september 2020

Leger vs. Deep Duck Trouble starring Donald Duck (Game Gear)

Istället för att krångla till det så värst går jag den enkla vägen.

Idag.

Det känns helt okej, som att annat hade handlat mer om en principsak än något av genuin relevans i sammanhanget.

Anledningen är att jag redan skrivit en text om Deep Duck Trouble efter min senaste gneomspelning på Master System.

Deep Duck Trouble till Game Gear är samma spel, fast med några mindre justeringar gjorda av nödvändighet sett till den lägre upplösning hårdvaran erbjuder.

I vissa fall till det bättre.

I andra till det sämre.

Citerar min gamla recension.

"Senast var det Spell Caster.

Jag var rätt säker på vad som väntade, men fick se mig överbevisas.

Det kan finnas mängder med anledningar till att en åsikt förändras, men i just detta fall måste jag ifrågasätta mig själv och hur jag kom att ogilla Deep Duck Trouble starring Donald Duck så pass mycket som jag gjorde vid senaste, eller kanske man skall säga första, genomspelningen.

Tänker mig att det kan ha att göra med att rätt höga förväntningar ej infriades, och att saker som jag då oförberedd på kom att störa mig rätt mycket på är sådant jag under denna andra genomspelning kunde undvika i princip helt och hållet."


"Visst är det fortfarande så att Deep Duck Trouble får mitt Master System att knäa, speciellt om jag kör det i 60 Hz, men i 50 Hz, vilket det är designat för, rullar det på relativt smärtfritt."

Game Gear-versionen körs, av förklarliga skäl, alltid i 60 Hz men riktigt lika påtagliga slowdowns som på Master System går inte här att finna annat än under vissa sektioner av nivån The Valley och då speciellt inne i isgrottan.

"Och visst är det fortfarande så att det finns tillfällen då nivådesignen inte är så tydlig som man skulle kunna önska, eller som i några senare fall direkt omöjlig att kunna tackla utan lite trial and error med dödsfall inblandade."

Tyvärr blir dessa tillfällen fler på Game Gear som följd av den lägre upplösningen. Kompenserbart för det mesta om man drar ned på sitt tempo en aning, tar sig tid att utröna vad som finns där ovan och under där man för tillfället befinner sig, men i autoscrollande sektioner funkar inte detta.


"Skulle dock aldrig närma mig att tala om "frustrerande" i sammanhanget. Stundtals utmanande, för att något visst hinder inte är helt lätt att ta sig an, men aldrig orättvist med hänsyn till de resurser man har tillgängliga."

Tyvärr känns denna Game Gear-version vissa stunder direkt orättvis. Speciellt i den redan påtalade isgrottan och då specifikt när det skall interageras med isblock och vatten.



"Jag kan inte påstå att spelet känns så rappt som man skulle kunna önska. Det har liksom någon form av inbyggd tröghet i sig, på ett mer allmänt plan, som man kan tycka lite vad man vill om.

Inte för att det är speciellt segt, egentligen, men Kalle animeras lite som att han springer fastän han går och man är ofta rädd att man inte fått upp fart nog för att ta sig över något man önskar ta sig över i samband med ett hopp."



"Det hade krävts relativt lite för att få Deep Duck Trouble att lira i samma presentationsmässiga liga som Land of Illusion, men nu får det nöja sig med att först och främst vara helt sanslöst trevligt att vila ögonen på.

Dock inte så mycket för dess grafiktekniska attribut så mycket som för dess estetiska fullträff med påtaglig färgladhet i aningen dämpade toner som ger allt en klart mer 16-bitig framtoning."



"Där Lucky Dime Caper vacklar rätt rejält på helhetsfronten håller Deep Duck Trouble en klart högre och jämnare nivå, och dessutom är det klart mindre av ett generiskt litet plattformsspel då dess ambitioner blir lika synliga som tacksamma.

Att bossar ersatts med autoscrollande sekvenser där fokus ligger på att hålla sig levande genom diverse olika hinderbanor var något jag tidigare ställde mig lite skeptisk inför, vill jag minnas det som, men nu upplever som en frisk fläkt i ett annars ofta rätt givet sammanhang."




"Antalet nivåer är få och i linje med övriga Disney-spel är det inte mer än timmen att vänta innan eftertexterna rullar, men vad gör det när det är en underhållande timme som väntar?

Deep Duck Trouble är en charmig bagatell som lyckas variera sig precis mycket nog, och presentera allt på ett så pass attraktivt vis, att jag omöjligen kan se på det som "bara" bra.

Det höjer sig klart över det genomsnittliga plattformsspelet till Master System på de flesta fronter."


Egentligen borde jag säga detsamma i fallet Game Gear, men där Land of Illusion känns som att det klarade övergången från en högre upplösning till en lägre alldeles galant blir vissa av Deep Duck Troubles på Master System noterbara problem här än större.

Det känns liksom lite... otight.

Slarvligt.



"Och så har det ett soundtrack som, trots eventuell brist på variation som följd av hyfsat få låtar, kändes oväntat tacksamt bekant och behagligt att lyssna till.

Det räcker så, men visst är det samtidigt så att mitt LEGE ligger närmare ett LEG än ett LEGER.

En annan hade väl sagt något i stil med "En svag fyra"."

Här, då? Ja, här på Game Gear förvandlas den där svaga fyran till en ojämn trea.

Ojämn men snygg trea.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar