Suda51 och Grasshopper Manufacture blev väl inte en grej för mig innan
Killer7, och inte ens då handlade det om mer än dess omtalade
cel-shading och feberdrömsstinna gameplay.
Jag äger det.
Men har inte spelat det.
Fråga mig inte varför, men GameCube och så vidare.
Med
No More Heroes var det lite av en annan grej. Mycket för att Wii var en
konsol ofta beskylld för att dels sakna spel och dels sakna spel som
inte riktade sig till barn och dess familjer (eller gamlingar på
äldreboenden som fick underhållning och motion av Wii Sports).
Kände mig lite tvungen att testa det, Wii-djupgrävare som jag var.
Visst
underhöll det i all sin fjortisdoftande bröst-, runk- och sexfixering,
ur ett manligt perspektiv, även om det i sina sämsta stunder kändes som
ett utkast till vad som hade kunnat vara något rätt fantastiskt om de
enskilda inslagen inte känts så bristfälliga som de gjorde.
Yta framför innehåll, således.
Med
Lollipop Chainsaw var det därför lite svårt att förvänta sig mycket
annat än ungefär samma sak, det var inte som att marknadsföringen gav
intryck av att spelet skulle fokusera på mycket annat än en liknande
bröst-, runk- och sexfixering som No More Heroes, fast med den markanta
skillnaden att huvudkaraktären inte längre var en hyfsat misslyckad och
allmänt tragisk antihjälte till snubbe.
Nej.
Nu var
huvudkaraktären istället Juliet Sterling; En omedvetet medvetet Du vill
ha sex med mig-utstrålande hejarklacksbrud med kort kjol att försöka
kolla upp under och bröstklyfta för åtminstone en Sensei Junji Morikawa
att humoristisk trilla ned med näsan i två gånger.
En
huvudkaraktär, tillika motorsågslirande zomebiejägare, som i ett tidigt
skede sågar skallen av sin zombie-bitna jock-pojkvän Nick Carlyle och
placerar dito (i levande skick) hängades från ett midjebälte.
Vad
som därefter väntar är en knapphamrande motorsågsvåldsfest presenterad
genom störigt ojämn bilduppdatering, grafikteknik som inte alls känns
samtida samt hundratals skämt av sexuell karaktär som för egen del mest
påminde mig om Påvägattblitonåring-erans vänner och bekanta som var i
full färd med att genomleva slutskedet i deras heterosexuella
uppvaknanden.
Nick har runkande som hobby.
Officer Stephanie brukar använda sin "nightstick" till att tillfredsställa sig själv när hon kollar på bilder av en gammal klasskamrat.
Juliets pappa är en DILF.
Officer Ryo får stånd när han bötfäller kvinnliga fortkörare.
"What the dick?", "Sucks dick at driving!"
...och en och annan räddad från zombies, då? De skall minsann tänka på Juliet när de runkar sig till sömns. De har minsann aldrig blivit räddade av en tjej med så snygga bröst.
Inte för att jag har något emot
sexualisering av spel, ser gärna mer av den varan, men när eventuella
försök till att gå satir, eller göra narr av de kulturyttringar som
spelet speglar, landar i ett träsk av infantil humor som även om den
träffar rätt ibland träffar fel i de flesta fall tar cringe lite för
mycket plats för att kännas försvarbart.
Upplever det hela aningen självdistanslöst, på ett vis som exempelvis No More Heroes och Bayonetta aldrig kom i närheten av.
Med det uppstår ett problem.
För Lollipop Chainsaws yta är i grund och botten så mycket viktigare än dess generiska gameplay.
God
of War, Devil May Cry och dess genrevänner gjorde ungefär exakt samma
sak (fast mycket bättre) i trakten av ett decennium tidigare.
Slagsmål
efter slagsmål efter slagsmål, qte-sekvenser (med störande instadeath
när man misslyckas), uppgraderingsköp av hälsa, styrka och andra
färdigheter likväl som köp av nya moves, artwork och musikspår.
Köp via pengar insamlade via sönderslagna föremål och dräpta fiender (där fetare kombos resulterar i mer pengar).
Höga och låga attacker. Pareringar, counters och stuns.
Lite pangpangande.
Flerfasade bossfighter.
Procentjagande.
För
all del, kudos till försök till variation. Både miljömässigt och
spelinslagsmässigt, med små minispel som dyker upp här och var (Zombie
Baseball är dock ett bedrövligt undantag, så uselt att jag kan förstå om
vemhelst slutar spela när de nått därhän), racingliknande sekvenser och
en Tron-doftande arkadspelshyllning till nivå som Suda51-kännare
säkerligen kan uppskatta.
Men så mycket känns så otight.
Kollisionsdetektionen
är horribel, verkligen horribel, och kan enkelt exempflifieras genom
att försöka slå sönder skåpdörrar i skolan. Slag efter slag efter slag
och ibland går en dörr sönder och ibland inte trots att man ser hur man
kommer i kontakt på varje försök.
Specialattacker verkar ibland helt hopplösa att trycka sig fram till. Har inte en aning om vad det beror på, men knappkombinationer bortom två tryck för specifik utdelning slutade jag till sist bry mig om då det inte kändes värt fipplandet att få till dessa.
Det saknas ofta tydliga
signaler för när man tar skada, eller delar ut skada, samt huruvida man
tagit sig förbi ett visst hinder. Ibland är man halvdöd trots att man
tror man verkligen dominerat motståndet, ibland drar en dödssekvensens
igång där man, exemelvis, krossas av ett fallande hus man klart och
tydligt tagit sig undan från ett par sekunder tidigare.
Visst,
checkpoints är frekventa och oftast behöver inte mycket spelas om när
man dör... men att överhuvudtaget behöva göra det när man inte känner
att man gjort något fel eller när otydlighet i designen står som orsak
lämnar en bitter eftersmak.
Att ändra svårighetsgrad, framförallt
sänka den, gör att fokus på själva resan blir större. Att höja den får
det bli viktigt att lära sig parera attacker, stunna fiender och
attackera dem snabbt därefter... men svårighetsgraden blir egentligen
inte nämnvärt högre så mycket som stridandet tar mer tid i anspråk och
dess brister och enformighet blir påtagligare.
Dessutom är spelet extremt linjärt.
Så linjärt att den där butiken man precis passerade för tio sekunder sedan och nu vill använda sig av när man fått fatt på lite mer pengar blivit otillgänglig då varenda nytt litet område man når tenderar leda till att det föregående blockeras av någonting.
Tycker inte det
finns så mycket kvar att uppskatta, när ytan inte tilltalar, det
spelmekaniska både känns gammalt och otight och presentationen överlag
inte imponerar.
Tror jag måste återvända till No More Heroes och
återuppleva Travis ljussvärdsenergiupprunkande sessioner i jakten på det
definitiva knullet och se om även det smakar lite trött i en mer
samtida kontext.
Eller kanske faktiskt ta tag i att spela Killer7 såhär en miljard år efter dess släpp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar