Perspektiv.
Menar,
varti ligger det rimliga i att dela ut betyget 2/5 till Assassin's
Creed 4: Black Flag (det var då, idag hade jag möjligen resonerat
väldigt annorlunda) och 3/5 till något så kort och simpelt som Ghost
House?
Kontext, naturligtvis.
Ghost House är en del i vad
som skulle kunna ses på som Segas variant på Nintendos svarta serie,
ursprungligen släppt på Sega Card som var ett format för just spel som
tog lite utrymme i anspråk och kunde släppas i ett kostnadsreducerat
format. Här i Europa dök endast nio spel på Sega Card upp och i sinom
tid hade samtliga återlanserats på kassett.
Samtliga simpla, korta spelupplevelser av arkadaktigt slag.
Tänker,
det är väl precis så man får bedöma spelen ifråga? Inte sätta dem sida
vid sida med dagens monsterproduktioner eller kritisera den simpla
grafiken... utan snarare se hur bra de gör vad de vill göra och hur väl
de nyttjar de hårdvarumässiga begränsningarna till just detta.
Ingen
nyhet, egentligen. Det är ju precis så jag alltid resonerar när jag
försöker förhålla mig till spel, oavsett de är nya eller gamla, små
eller stora, simpla eller komplicerade.
I fallet Ghost House sägs
det att det är baserat på ett arkadspel från 1982, Monster Bash, som
efter en stund av betraktande via YouTube känns fullständigt logiskt.
Ett hus, monster, Dracula (och där även Frankenstein) samt
teleporterande dörrar utspridda lite här och var.
Inte riktigt
lika komplext, som det verkar, för på den fronten har Ghost House ändå
lite mer än genomsnittet att erbjuda när det kommer till spelmekanik.
Så
man springer omkring med en snubbe som kan hoppa, slåss, klättra på
stegar och sådär. I ett hus, presenterat sidoscrollande och som om det
vore cirkulärt i dess uppbyggnad. Finns liksom ingen början, inget slut.
I
huset finns där monster samt diverse inredning man kan interagera med
mestadels passivt. Passivt som i att när man nuddar en taklampa så
fryser tiden för en kort stund, när man med sin kropp passerar en
väggkandelaber ser ett svärd komma flygande (som man kan hoppa på så det
faller till golvet varpå man kan plocka upp det och använda som vapen)
och aktivt som i att man kan gå in i portaler utspridda lite här och var
och slumpmässigt komma ut genom en annan någon annanstans i huset (och
vissa delar av huset går endast att nå genom dessa portaler).
Själva
målet på varje nivå, av de sex tillgängliga, är att dräpa fiender till
dess att de lämnar ifrån sig en nyckel. Nyckeln skall man i sin tur
använda för att öppna upp en kista i vilken en Dracula huserar. När en
Dracula väl är frisläppt flyger denne runt som en jobbigt målsökande
fladdermus som då och då landar på golvet för att en kort stund vandra
runt som en fysisk Dracula klart lättare att banka loss på än den
jobbigt målsökande fladdermusen. För varje Dracula dräpt kommer man över
en kristall, och när man samlat på sig fem kristaller öppnas en portal
till nästa nivå upp.
Lite annat som att en dräpt Draculas hjärta
svävar i luften en kort stund finns att tänka på; Plockar man inte
snabbt upp hjärtat återuppstår Dracula varpå processen att dräpa dito
åter inleds.
Upplevelsen blir lätt lite rörig.
Dracula
i fladdermusformat är extremt ettrig, man kastas bakåt vid närkontakt
och trillar gärna ned för stegar, ut från en skärm in i en annan, varpå
processen med att väcka upp berörd Dracula åter får initeras. Det är ett
konstant flöde av vanliga fladdermöss som flyger över skärmen som man
tvingas konfronteras med och övriga fiender kan göra sitt till för att
se hälsan sina rätt snabbt likväl som de brinnande infernon man kan
trilla ned i.
Och även om färgschemat byts ut mellan nivåerna är
grafiken densamma, så utöver en aningen stegrande svårighetsgrad och en
ny fiende känns spelets första nivå ungefär densamma som den sjätte och
sista. Lätt att bli mätt om man spelat en längre stund bara för att
landa i ett Game Over, det är inte som att det känns speciellt givande
att börja om från början igen.
Men i korta stunder funkar Ghost House alldeles utmärkt.
Svårt
att komma på något spel som känns nämnvärt likadant. Svårt att påstå
annat än att de försökt slänga in en hel drös med små interkativa moment
för att variera den i grunden rätt monotona upplevelsen. Och så länge
en runda varar känns det både intensivt och utmanande, precis sådär som
ett klassiskt arkadspel skall göra.
Hade Ghost House släppts
till NES som en del i den påtalade svarta serien har jag svårt att tro
att det inte setts på som en liten klassiker med den främsta kritiken
yttrad att nivåerna är få och för lika varandra. Jämfört med Ice
Climbers 30+ berg att bestiga, alla de olika mönster man kan jobba fram i
Clu Clu Land samt de hundra nivåerna att actionpussla sig genom i
Wrecking Crew är Ghost House onekligen andefattigt (pun intended).
Andefattigt, men absolut inte dåligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar