Detta inlägg publicerades ursprungligen på Loading.se, 2017/07/07.
Med risk för att inte vara helt faktamässigt korrekt här är, om jag
förstått det hela rätt, Blok Drop U en tidig Nintendo Web
Framework-kreation släppt via e-Shop där en licens kostar ett par
kronor. Tio eller tjugo, eller vad det nu var (jag minns ärligt talat
inte).
Via HTML5 och JavaScript var tanken med NWF att skapa en
lättsam utvecklarmiljö för Wii U, och ur det kom en rad mindre
produktioner varav Blok Drop U var en.
Blok Drop U kan ses på som
ett litet fysikbaserat spel man lika gärna kunnat lattja runt med i en
nätbläddrare en par minuter av ens liv, för inga kronor alls, men
samtidigt är det väl lite att missa själja poängen med ett släpp likt
detta.
På vift, sådär som man kan ta med sig en Switch eller
smartphone av idag och lira när man tycker det passar lite varhelst, må
bitar falla på plats i lite högre utsträckning än hemma i soffan med en
Wii U-padda i handen, men det betyder inte att Blok Drop U är ett fiasko
på något sätt och vis.
30
nivåer, vilka man utan större problem borde kunna beta av inom loppet
av en minut vardera, tillägnas det röda block vilket man skall få att
landa tryggt på fast mark samtidigt som man ser till att få bort alla
gråa block på skärmen genom att peta på dem med fingret, en stylus eller
annat som Wii U-paddans pekskärm accepterar.
10 nivåer utan krusiduller, 10 nivåer med roterande sågklingor och 10 nivåer med blåa fjädrande block.
Spartanskt,
utan visuell flärd och tonsatt med en kort loppande liten truddelutt
som tar nästan orimligt mycket utrymme i anspråk, är det liksom svårt
att peka på någon form av audiovisuell finess. Funktionellt känns allt,
däremot, och i sammanhanget får det väl sägas räcka.
Det är inte det att det man får är ointressant.
Om
något känns det som ett första utkast, presenterat som ett nätt litet
spel, till något större. Men då det inte går att snacka innovation eller
något annat som får Blok Drop U att placeras någonstans minnesvärt blir
det aldrig mer än dryga 30 minuter av hyfsat pusslande utan någon
direkt finess att tala om.
Där finns liksom inga genialiska
lösningar, även om det går alldeles utmärkt att försöka gå logisk i sitt
pusslande. Men vill man peka bort block lite planlöst och hoppas på det
bästa fungerar även det rätt bra, ofta.
Dock,
den största svårigheten är emellertid inte att bilda sig en åsikt om
produktionen. Det är att se dess existensberättigande ur ett
konsumentperspektiv. Exakt vem riktade sig Blok Drop U till, och nappade
de på betet?
Jag gjorde det, uppenbarligen, en gång i tiden, men
då främst i syfte att se vad en liknande minimalistisk produktion kunde
ge mig för några kronor. Men hur mycket jag än kan tycka att
enmannaprojektet förtjänat de slantar denna produktion inbringat, går
det inte att bortse från det faktum att det går att vada genom liknande
spel, oändligt mycket mer omfattande än såhär, för noll kronor i princip
på varenda plattform för spelande där finns.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar