Detta inlägg publicerades ursprungligen på Loading.se, 2017/06/07.
Kung Fu Rabbit var ett av de första spel jag gav mig själv tillgång till via ett licensköp på e-Shop.
Redan
 då var jag medveten om att det var ett lågbudetalternativ till Super 
Meat Boy, och jag hade på känn att dess rötter i smartphone-träsket 
skulle vittna om en del problematik.
Man kan väl säga att jag hade rätt.
Kung
 Fu Rabbit tar inga genvägar till den optimala genvägen där det 
audiovisuella går ned på någon form av barskapsnivå sprungen ur en 
stabil grund.
En resa genom estetisk väl genomtänkta miljöer är 
fullständigt frånvarande och spelets olika världar, innehållandes 20 
nivåer vardera, smälter snabbt samman till samma lika. De österländska 
tongångarna jobbar lika ambient som anonymt och mer än att lite 
försiktigt påpeka att det är ett Kung Fu-koncept allt vilar på verkar de
 inte ta några ansatser till att göra.
Som
 för att verkligen understryka hur otroligt lite energi som lagts på 
själva presentationen är menyerna man hoppar runt i ett enda virrvar av 
ologiska knapptryckningar för att nå dit man vill. Nivåerna är dessutom 
fullproppade med osynliga väggar, som den med minsta lilla intresse i 
att utforska möjligheterna att ta sig till lite underliga platser kommer
 utmana i tid och otid; I vissa fall med en belöning i form av ett 
utfallande från berörd nivå ut i evigheten.
Till och med 
progressionen kan fela, så att spelet hoppar över en nivå helt utan 
anledning vilket man noterar först när man hoppar ut till 
översiktsbilden över vilka nivåer man klarat.
Så, låt oss säga att det inte är här som Kung Fu Rabbits styrkor ligger.
De ligger istället i en skön kontroll där kollisionsdetektion och nivådesign verkligen samspelar av rang i en uppenbar strävan att skapa en utmaningsmässig balansakt som sträcker sig över loppet av 160 nivåer.
Inte för att spelet dess mobilrötter troget har något slut.
Man kan, om man vill, se på det som att spelets tre vanliga världar för en total om 60 nivåer är det huvudsakliga. Det är där man samlar morötter om tre vanliga och en speciell på varje nivå, till skillnad från de 20 bonusnivåer man låser upp vilka inte innehåller några samlarobjekt överhuvudtaget.
Att klara de 60 vanliga nivåerna låser dessutom upp en Hardcore-variant av samtliga nivåer, bonusvarianterna inräknade; Det finns liksom att göra för de som så önskar.
Något Super Meat Boy är dock Kung Fu Rabbit ej, hur mycket det än så önskar.
Dels
 är det betydligt mycket enklare, även om det kan frambringa stunder då 
man inte vill annat än att kasta handkontrollen in i väggen för att man 
inte lyckas få till det finlir som krävs. Dels är det på tok för 
återhållsamt vad gäller introducerandet av nya inslag längs vägen för 
att variera upplevelsen, även om det aldrig känns som att någonting 
stagnerar. Och, dels introducerar det en butik i vilken man kan köpa sig
 fördelar med de morötter man samlar på sig varav en är så gamebreaking 
vad gäller svårighetsgraden att man gör bäst i att hålla sig borta från 
den helt och hållet.
Fiender har i ett tidigt skede en central 
roll i de strategier man lägger upp för att tackla en nivå, då de endast
 går att attackera från det håll där de har en blå tillika känsligt 
punkt placerad. Vissa får man hoppa på, andra springa in i från sidan.
Det
 finns nivåer verkligen proppfyllda med fiender som via förutsägbara 
mönster rör sig i alla tänkbara riktningar, som utan ovan berört 
hjälpmedel är svåra som fan men med det är något man hoppar rakt igenom 
på någon sekund utan att ens hinna tänka tanken på att bli svettig.
Nu
 är det dock inte så att detta hjälpmedel förtar all utmaning, då 
projektiler och miljömässiga hinder alltid är farliga, men det hade inte
 skadat att förpassa det till någon form av upplåsningbar hemlighet 
eller göra det ofantligt mycket dyrare än vad det är.
För det är liksom svårt att hålla sig borta från det.
Diciplinerade människor behöver således inte bry sig.
Jag är dock inte diciplinerad.
Oavsett,
 Kung Fu Rabbit är verkligen ett praktexempel på hur ett spel med några 
inte nödvändigtvis stora justeringar skulle kunna gå från rätt bra till 
riktigt bra. Med en klart tightare presentation, kanske framförallt vad 
gäller det estetiska uttryck de olika platser man besöker har, dessa 
miljarder osynliga väggar längs nivåernas ytterkanter samt det anonyma 
soundtracket hade det nästan varit där.
Men nu stannar det här, som ett otight presenterat men oftast redigt underhållande tidsfördriv.









 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar