onsdag 12 augusti 2020

Leger vs. Fantasy Zone Gear (Game Gear)

Det var inte ett lyckat drag av Sega att lägga Fantasy Zone Gear i händerna på Sanritsu.

Jag kan omöjligen skaka av mig det faktum att jag suttit och spelat detta uppblåst på en femtiofemtummare och trots detta haft så mycket problem som jag haft.

Vid en första anblick kan det verka som att Fantasy Zone Gear är en rätt fantastisk bedrift då det känns mer grafiskt imponerande än porten av seriens arkadoriginal till Master System. Precis så färgglatt och underligt som man förväntar sig.

Bortsett från det underliga valet av titelskärmsmusik drar redan på första nivån det glada, melodiösa och visseluppmuntrande soundtracket igång. Vissa låtar mer än bekanta än andra men alltid trallvänligt.

Butiken dyker upp ungefär så ofta som man kan önska och däri köper man både bekanheter och nyheter till vapen och andra specialföremål. Där vissa i vanlig ordning är tidsbegränsade är andra tillgängliga till dess att man dör, och något av ett måste är i ett tidigt skede en sköld som låter Opa-Opa överleva en närkontakt med vissa olämpligheter.

Men det är väl ungefär allt positivt där finns att säga om denna bärbara del i cute 'em up-serien som annars brukar överösas med lovord, och ju mer man spelar desto mer framträdande blir alla tekniska brister och otroligt dumma designmässiga beslut.

Fantasy Zone Gear känns extremt trångt och snävt.

Projektiler må vara rätt simpla att undvika men desto värre är det med alla de fiender som rör sig allt annat än lättgreppat över den lilla ytan är det löjligt lätt att flyga in i av misstag.

Skärmuppdateringen är under all kritik, ibland känns det relativt mjukt scrollande men oftast ryckigt och suspekt. Det beror lite på var man befinner sig på skärmen och hur långt accelerationen i scrollandet tagit sig.

Opa-Opa måste röra sig frustrerande nära skärmens kant för att få upp farten ordentligt och med det försvinner i princip all framförhållning till dess att Opa-Opa tvingats en bit bakåt samtidigt som skärmen börjat scrolla snabbare.

Jag kan inte räkna antalet gånger jag dött för att jag helt enkelt inte hunnit reagera på vadhelst som slängts i min väg.


Bättre blir det naturligtvis inte av att kollisionsdetektionen är katastrofalt inkonsekvent. Ibland exploderar jag utan att ens vara i närheten av att komma i närkontakt med en fiende och ibland befinner jag mig delvis inne i en fiende utan att dö eller tappa min sköld om jag för mig med en sådan.

Den stund då allt oundvikligen faller samman till en snudd på ospelbar röra är när man för första gången dör på spelets fjärde boss.

Då man vid ett dödsfall innan en boss tappar den buffert av vapen (som för övrigt inte alls känns lika kraftfulla som de borde göra i flera fall trots dess höga priser) och föremål man köpt på sig för att slippa börja om på noll görs både butik och berörd meny otillgänglig om man nått till själva bossen.



Dör man på den fjärde bossen blir det nästan hopplöst att undvika dess ständigt återkommande fyra målsökande projektiler som man tvingas försöka skjuta sönder. Dels verkar det vara slumpen som avgör om en träff registreras eller ej när man skjuter mot dem och dels är det i detta skede omöjligt att inte notera hur usel kollisionsdetektionen är då flertalet dödsfall känns orättvisa.

Visst kan man nöta och nöta till dess att man tar sig vidare, men med hänsyn till vad som väntar på de efterföljande nivåerna finns det föga mening att göra så såvida man inte vill gå hårlös från framtida spelsessioner.


Fantasy Zone Gear är en riktigt uselt designad sörja med mängder av tekniska brister och direkta buggar som nästan snudd på fullständigt renderar det ospelbart även om så vid en första anblick inte alls verkar vara fallet; Det krävs liksom att man jobbar sig in i spelet och längs vägen börjar ställa krav på upplevelsen för att det skall bli uppenbart.

Och om det funkar såhär illa spelat på en Mega SG med Game Gear-adapter på en stor skärm... då vill jag inte veta hur illa det funkar på ett faktiskt Game Gear (med originalskärm).

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar