fredag 16 september 2016

Leger vs. Rush (Wii U)



Det finns väldigt många spel till Wii som du med största sannolikhet aldrig hört talas om.

Rubik's Puzzle World kan tänkas vara ett sådant spel.

Synd och skam.

Men en vacker dag kanske du likt många andra vaknar upp och inser att, fan, man kanske skulle ta och kolla in spelutbudet till Wii lite närmare?

Herren, så mycket godis du kommer att finna då.



Two Tribes skall ha en eloge.

Och en till.

För de känns som en av få utgivare vars priser i Nintendos elektroniska butik tycks vara nästan perfekt matchade till samtiden.

Introduktionspriser, reor, rabatter baserade på tidigare inköp från en och samma utgivare samt osv.

Det är klart.

Man kan tycka att det är rätt slappt att återanvända ett enskilt spelläge från ett fullprisspel.

Inte bara en gång (Wii Ware).
Utan två gånger (E-Shop på Wii U).

(Det finns släppt på annat håll också, om sanningen skall fram.)

Men har du spelat det?

Ett tips, i all dess enkelhet: Om du gillar Chu Chu Rocket (vilket du borde göra då det är ett fantastiskt pusselspel som innan det gick multi var en anledning så god som någon till att köpa ett Dreamcast) och inte har spelat Rush tidigare så kolla åtminstone in det lite närmare.



Premissen är simpel.

Kuber skall ta sig från start till mål.

Är de röda skall de till ett rött mål. Är de blåa... till ett blått dito.

De förflyttar sig själva i en bestämd riktning. Stöter de på en vägg byter de riktning åt höger.

Vill man påverka kubernas framfart får man använda sig av diverse pilar och andra hjälpmedel för att få dem dit man vill.

Krockar kuber med varandra eller faller av banan får man försöka igen.

Kör man fast kan man, tyvärr, använda sig av speletsinbyggda hjälpsystem. Det avslöjar inte allt, men eftersom man kan använda det hur många gånger som helst och straffet inte är något annat än förlorad prestige så går det med lite tålamod att experimentera sig fram till en lösning på även de svåraste av nivåer... på ett vis som inte riktigt ligger i linje med det pusselspel Rush faktiskt vill vara.

Tyvärr, för jag tror att väldigt många (jag inkluderad) är de människor vi är och därför använder oss av liknande hjälp på ett rätt destruktivt sätt som har sönder glädjen i att på egen hand jobba oss fram till en lösning.



Utmaningen går från hyfsat lätt till rätt så hårslitande.

Över 70 nivåer, utlovas, men har själv inte klarat eller ens låst upp samtliga ännu. Kan således inte säga huruvida det är en sanning eller en lögn, det där utlovade antalet.

Rush spelas uteslutande på skärmen på handkontrollen, även om man kan spegla själva spelplanen på teven. Och det kräver att man använder skärmens pekfunktion, vilket väl kan sägas vara en av de där sakerna som åtminstone jag gärna hade sett som valbart. Hade inte alls skadat att låta mig välja att spela med knappar enbart, även om det under normala omständigheter föga är ett problem att peka sig fram till det man vill göra.

Det är väl lite så att jag vill säga något i stil med: Må så vara att Rush föga är en anledning att köpa ett Wii U. Speciellt inte med tanke på att det finns tillgängligt på en rad andra plattformar för spel.

Men.

Det är inte dyrt.

Det är snyggt, välljudande och doftar kvalité.

Det påminner inte så lite som Chu Chu Rocket.

Och bjuder upp till några timmar med utmanande pusslande.

Så...

Uh...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar