måndag 15 augusti 2016

Leger vs. Kid Icarus (NES)



Har du svårt att bli vän med Kid Icarus?

Är du rädd för dess påstått skyhöga svårighetsgrad?

Hade jag inte varit av åsikten att det är värt att försöka ta sig över den där tröskeln, som man behöver ta sig över för att kunna se på Kid Icarus för vad det är, hade jag inte brytt mig.

Men jag bryr mig, för Kid Icarus är värt att bry sig om.

Du borde också bry dig om det.

Kanske denna lilla introduktion och guide kan hjälpa dig att göra det?



Djupare än man kan tro
Vid en första anblick beter sig Kid Icarus som vilket plattformsspel som helst. Hoppa, skjut och ta dig från a till ö med ängeln Pit utan att dö.

Spelets första tre världar avslutas med ett slott i form av en labyrint. I slutet av labyrinten väntar en boss. Den fjärde och avslutande världen är en shoot 'em up-sekvens.

Det är först när man närmar sig detta med hälso- och vapenuppgraderingar upplevelsen börjar bli rätt egen. Än mer så, när man snubblar över butiker som säljer föremål som kan användas till att underlätta Pits framfart.

Fast det är det där semi-komplexa och tudelade systemet för erfarenhetspoäng och nivåbaserad poäng som verkligen gör skillnad.

Ett system man egentligen inte behöver bry sig nämvärt mycket om, som för en majoritet av alla de som spelat Kid Icarus troligen aldrig gett sig tillkänna.

Men vetskapen om det, och dess absolut mest grundläggande principer, är lika mycket en nyckel till det perfekta slutet som det definitiva utrymmet att reducera det till synes svåra till något klart lättare.



Erfarenhetspoäng och erfarenhetsnivåer
Det står poäng, men det borde egentligen stå erfarenhetspoäng. Att ha ihjäl fiender bör jämställas med att grinda, och ju mer effektiv du är på att grinda i ett inledande skede desto lättare kommer spelet att bli.

Det finns 5 erfarenhetsnivåer att ta hänsyn till. Det som skiljer dem åt den mängd hälsa Pit har.

Erfarenhetsnivå 1 = 1 ruta med hälsa.

Erfarenhetsnivå 5 = 5 rutor med hälsa.

Mängden erfarenhetspoäng som krävs för respektive erfarenhetsnivå är 20 000 (2), 50 000 (3), 100 000 (4) och 200 000 (5).



Grinding
En övervägande majoritet av fienderna kommer i vågor. Fyra vågor med fyra fiender i varje våg.

Genom att stanna upp och i lugn och ro beta av dessa vågor av fiender får man inte endast mer erfarenhetspoäng än när man försöker rusa i mål, man får även mycket pengar (hjärtan) och reducerar utrymmet att se fienderna distrahera en till att falla och dö.

När det kommer till de fiender som hoppar upp från skärmens nederkant är detta med att stanna upp och skjuta ihjäl samtliga vågor kanske den enskilt viktigaste saken man kan göra för att underlätta ens framfart på den berörda nivån.

Efter varje avklarad nivå räknas erfarenhetspoängen ihop till en ständigt växande total. Det är först i samband med detta som Pit eventuellt stiger i erfarenhetsnivå (om man nått upp till den total som krävs) och hans nya mängd hälsa blir tillgänglig.

Den uppmärksamme kan dra nytta av ovanstående faktum genom att finna fiender som inte kommer i vågor utan fortsätter att anlända i en aldrig sinande ström. Orkar man kan man nyttja detta till att i ett väldigt tidigt skede i spelet grinda sig till de högre erfarenhetsnivåerna.



Nivåbaserad poäng och vapenstyrka
Den nivåbaserade poängen har ingenting med erfarenhetspoängen att göra.

Poängen ifråga är osynlig och nollställs efter varje avklarad nivå, och ifall man nått upp till en viss mängd i samband med att man kliver in i ett uppgraderingsrum belönas man med en pil.

Pilen symboliserar vapenstyrkan och precis som i fallet med erfarenhetsnivåer börjar man med en pil som man kan uppgradera till totalt 5 pilar.

Har man inte samlat på sig nog med poäng när man klivver in i ett uppgraderingsrum är det tomt. Det är lätt att räkna ut vilka rum det rör sig om, således.

Det finns detaljer kring den nivåbaserade poängen den nördige kan finna intressanta (Googla, det finns de som detaljerar det hela så ingående att man nästan häpnar).

För den vanlige spelaren är dock vetskapen om att denna poäng existerar allt som behövs för att bli varse om att det verkligen lönar sig att spela lugnt och metodiskt ifall man vill se Pits pilbåge bli stark så snabbt som det är möjligt.



Vapenuppgraderingar
Lite nu och då kliver man in i ett rum där man kan ta sig en an en träningssession. Pröva alltid, det är bättre att misslyckas, dö och pröva igen än att hoppa över tillfället att få en vapenuppgradering.

Genom att hålla sig levande under loppet av vad som känns som ungefär en minut får man välja en av tre uppgraderingar. Pilar som når hur långt som helst, eldklot som snurrar runt Pits pilar samt en sköld som roterar runt Pit och delar ut skada till fiender den kommer i kontakt med.

Mängden hälsa Pit har avgör när dessa aktiveras, så bli inte förvirrad ifall du fått en uppgradering som inte tycks fungera. Räcker inte full hälsa till att aktivera uppgraderingen krävs det att du stiger i erfarenhetsnivå först.

I slotten är uppgraderingarna alltid inaktiva.



Spelets olika slut
Återigen är det siffran 5 som är gällande.

Vad som avgör vilket av spelets fem slut man får ta del av är hur många av fyra specifika kriterier man uppfyller.

Högsta erfarenhetsnivån (5), högsta vapenstyrkan (5), samtliga vapenuppgraderingar (3) samt max antal hjärtan (999).

Uppfyller man inget kriterium möts man av det sämsta slutet. Uppfyller man samtliga kan du själv räkna ut vad som händer.



Värt att tänka på
Strunta i att plocka på dig harpor för att förvandla fiender till hammare, de medhjälpare du kan slå fram ur statyer i slotten är värdelösa. Bry dig inte om de skattkammare du snubblar in i (finns ett undantag, återkommer till det).

Lär dig utan och innan vilka plattformar du faller genom ifall du duckar på dem så slipper du många onödiga dödsfall (eller bortslösade vingar).

Våga släppa styrkorset, speciellt i halkiga miljöer. Håller man inne styrkorset och hoppar runt och börjar glida är chansen så mycket större att man tappar kontrollen över sina hopp eller glider rakt in i döden. Våga släppa styrkorset rent allmänt, så fort det blir tal om precisionshoppande. Pit har en förkärlek till att ta ett par steg extra när han landat och då inte alls sällan kliva över kanter han inte bör kliva över.

Anpassa inköpen i butikerna utifrån vad som är ditt största problem. Faller du ofta till din död så köp dig en vinge så fort tillfälle ges (du kan bära med dig fler än en åt gången). Har du problem med hälsa som tar slut så se till att köpa på dig en flaska (som fyller på en del hälsa ifall den skulle ta slut). Har du riktigt grova problem med hälsan köper du en tunna så att du kan bära med dig flera flaskor på en och samma gång.

Var inte rädd för att slösa i butikerna, du har gott om utrymme att samla på dig hjärtan i spelets tredje och sista slott. Den enda gången du bör undvika några inköp är i det sista slottet, och detta för att du kan göra det oerhört svårt att samla på dig max antal hjärtan igen innan slutstriden.

Har du problem med de aubergine-kastande fienderna i slotten så tänk på att de med jämna mellanrum kastar sina auberginer högt upp i luften. Genom gå ut ur ett problematiskt rum och sedan återvända kan du få auberginerna att kastas högt istället för lågt. De blir då klart lättare att undvika. Du kan även se till att låta Pit ta skada eftersom det resulterar i att han för en kort stund är skyddad från att få en aubergine på huvudet.

Spelets sista nivå loopar till dess att du samlat på dig nog mycket erfarenhetspoäng på nivån ifråga. Att flyga upp i höger hörn av skärmen och där husera skyddad från samtliga fiender tar dig inte till någon slutstrid. Du måste ut i stridens hetta.

Det fjärde rummet på nivå 2-2 är nyckeln till det perfekta slutet, förutsatt att du vill ha det på din första runda genom spelet. Det här är också den enda nivån på vilken du bör bry dig om att försöka tömma skattkammaren på innehåll.



Våga misstro lögnen
Kid Icarus är inte ett speciellt svårt spel.

Inte om man tar det lugnt och spelar metodiskt.

Gissningsvis är nivå 1-3 brytpunkten, där folk antingen stupar för gott eller tar sig vidare motiverade att spela hela vägen fram till slutet.

Följer du mina små rekommendationer borde inte nivå 1-3 vara ett speciellt stort problem.

Och likt många sagt före mig, utmaningen i Kid Icarus är något inverterad i jämförelse med spelnormen. Bortser man från den ständigt ökande komplexiteten i slottens labyrinter blir spelet lättare ju fler nivåer man klarat av.

Nu vill jag se dig, dig och dig klara av Kid Icarus.

Tack på förhand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar