torsdag 30 juni 2016

Leger vs. Alien 3 (SMS)



Alien 3 har något rätt trevligt på gång.

I allt från den snygga titelskärmen och den snygga alien som visas mellan nivåerna, vidare till den MSX-doftande grafiken som jobbar med 8*8 pixlar, istället för 16*16 dito och ser sig presenteras till tonerna av vad som stundtals låter som riktigt fet och ösig SID-musik sprungen ur entusiastscenen där passion stått i centrum.



Vapenarsenalen är varierad, med en effektiv eldkastare som jag vurmar lite extra hårt för när jag känner att jag vill spara lite på min vanliga ammunition, och så även spelets miljöer.



Onekligen är det effektfullt att krypa in i någon form av ventilationskanal eller arbetstunnel, då sikten plötsligt skyms och man känner sig
utlämnad på ett vis man sällan ser i ett liknande sammanhang.



De aliens man stöter på tycks verkligen ligga och lurpassa och invänta bästa tillfälle att göra ett utfall, och det känns alltid mer givande att jobba sig fram lugnt och metodiskt, inom ramarna för den tid man har på sig att göra så, än att rusa huvudstupa in i något och hoppas på det bästa.



Ändå är det något som saknas, och jag skyller det kanske först och främst på att känslan av progression när man spelar är fullständigt obefintlig; Efter spelets första nivå, där man sprungit runt och letat rätt på folk som aliens har kidnappat och satt fast i kladdiga nät av slemliknande substans för egen vinning, har man sett i princip allt som står på menyn och därefter väntar xx antal upprepningar av exakt samma sak sånär som på några återkommande och rätt så hjärndöda strider med en alien klart större än de övriga.



Det händer liksom ingenting.

Svårighetsgraden spretar åt alla håll och kanter.

Mitt i spelet kan det komma en kort nivå som tycks stå helt utan utmaning, en nivå som i sin tur följs upp av en helt sanslöst usel designad nivå där man inte har en aning om vad man sysslar med, var man skall gå eller ens var spelet tillåter en att gå (och då talar jag naturligtvis om grottan, där det man ser på skärmen inte tycks vara minsta lilla representativt för den faktiska nivådesignen).



Alien 3 är i inget avseende någon form av katastrof, om man bortser från nivåerna som utspelar sig i grottan, men det känns ruskigt frustrerande att se så mycket audiovisuell och spelmotorsmässig potential slarvas bort till en rätt menlös och ogenomtänkt soppa av inte mycket alls.



Finner inte min tid med spelet bortkastad, men det är av anledningar helt andra än att jag skulle vara av åsikten att spelet trots allt är rätt bra.

För det är det inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar