lördag 2 juli 2016

Leger vs. Columns (SMS)



Columns gör sig klart bättre på Game Gear.

Jag vill liksom bara inleda med att säga det, för det känns ypperligt relevant i sammanhanget.

Helt säker är jag inte, men jag vill minnas det som att Columns var något av ett försök att spinna vidare på de stora framgångar som Tetris rönte under 80-talet. Och även om det är lätt att koppla samman Columns med Sega, eftersom de kom att äga varumärket, hade spelet haft en tid på marknaden redan innan Sega kom in i bilden; Columns var ursprungligen ett spel ihopsnickrat av Jay Geertsten och släppt för första gången under 1989 till fönsterhanteraren X Windows.

Tetris och Game Boy gick hand i hand in i en ny era av bärbara spelkonsoler. Gissningsvis spelade det en stor roll i Segas beslut att inte endast köpa upp Columns utan även lansera det som det första bundlade spelet till Game Gear. Men Columns blev aldrig i närheten av lika framgångsrikt, och såhär över två decennier senare är det Tetris som fortfarande är aktuellt.

Jag har inte direkt svårt att förstå varför.



Columns är i grunden ett relativt simpelt koncept realiserat i form av ett pusselspel.

Pelare, som jag valt att kalla dem för, innehållandes tre kristaller faller ned på en spelplan. Genom att byta plats på kristallerna i pelaren innan den funnit sig tillrätta, ståendes på marken eller på redan neddimpna pelares kristaller, kan man forma kombinationer av kristaller. Kombinationerna kan bestå av tre eller fler kristaller av en och samma sort. Vågräta linjer. Lodräta linjer. Diagonala linjer.

Dylika kombinationer får berörda kristaller att försvinna från spelplanen.

Då och då faller det ned en pelare som ej innehåller kristaller, utan någonting som får den kristalltyp de landar på att försvinna helt och hållet från spelplanen.



Det Columns saknar, som Tetris har, är en känsla av att handskas med pusselbitar.

Det borde göra spelet lättare, men istället gör det spelet svårare. Det är helt enkelt inte lika lätt att se kombinationer av olika typer av kristaller som det är att förstå att man skall bygga lodräta rader tvärs över spelplanen. Dessutom finner jag det klart lättare att tröttna på Columns, speciellt i en ej bärbar variant likt denna till Master System; Det är liksom inte alls lika smidigt att lite snabbt slänga igång Columns för en kort liten runda. Dessutom saknar Columns till Master System ett mervärde som går bortom de få spellägen som finns.

Visst kan man göra en del inställningar, där exempelvis vald svårighetsgrad avgör hur många olika typer av kristaller som en pelare kan bestå av. Man kan även välja utseende på kristallerna, hastigheten med vilken de faller ned på spelplanen likväl som framför det klassiska poängjagarläget välja att försöka få bort en blinkande kristall placerad i botten av en redan delvis kristallfylld spelplan. Vill man spela två kan man göra det antingen samtidigt, i ett versus-läge, eller turas om i valfritt spelläge genom att tvingas placera ut varannan kristallpelare.

Men.

Det känns lite som att det inte dröjer speciellt länge innan spelet känns som att det har slut på underhållning att erbjuda. Där finns liksom inte ens poänglistor att nyttja, med eller utan sparfunktion.



Lite av en åsiktsdelare antar jag att detta kan tänkas vara, det relativt innehållslösa, men för mig personligen är det lite svårt att slå ned på det som Columns faktiskt har att erbjuda.

Konceptet är gediget omän inte lika direkt och tidlöst som Tetris. Som simpelt tidsfördriv fungerar det dock utmärkt i små doser, och att ges möjligheten att spela med eller mot någon är tacksamt.

Så det är egentligen inte så att Columns på något vis skulle vara ett dåligt spel.

Det är bara lite lite av allt.

Till och med grafiken är liten, på ett vis som den absolut inte hade behövt vara. Som om det rör sig om Game Gear-versionen i nedskalad tappning, mer så än något som från grunden var utvecklat till Master System.

Den aningen senare Mega Drive-versionen är inte alls lika liten i sitt visuella uttryck, och det är väl lite så att såvida man inte har ett intresse i att bygga ut sin Master System-samling finns där klart mer intressanta versioner av Columns att jaga fatt på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar