lördag 2 juli 2016

Leger vs. Golfamania (SMS)




Golf.

Vänner och bekanta spelade golf. Jag försökte, några slag, men det såg inte riktigt klokt ut. Sade de som stod bredvid och instruerade mig hur man skulle göra. Kunde inte få fason på klubban. Mina armar liksom vobblade klubban fram, som om armarna vore gjorda av gummi. Träffade jag bollen lät det typ "plick" och så trillade den av peggen och studsade någon meter fram.

Jag fattar inte golf.




Jag fattar inte hur man kan vara varse om vinden, ha koll på golfbollens fysik och styrkan i sitt slag och var på bollen man träffar och hur den flyger och var den landar och allt jävla fanskap, som känns som sprunget ur en annan värld, att ha koll på. Kan sträcka mig så långt som att jag blir förbannad när jag förstår att det finns de som faktiskt har känsla för detta, på allvar, och kan tjäna stora pengar på det. Stora pengar på att slå en jävla golfboll med en klubba och få den att hamna i ett hål.

Vad fan, osv.



Jag tycker det är klart mer givande att spela golf i form av interaktiv digital underhållning, och de roligaste golfspelen är de som ger mig känslan av att jag faktiskt har kontroll över situationen och genom lite timing och logiskt tänkande kan få golfbollen dit jag vill på det antal slag spelet begär av mig att få den dit på.

Inte för att jag tjänar miljoner på det.

Inte för att jag någonsin skulle kunna bli så bra på ett golfspel att det ens fanns en rimlig möjlighet till att kunna e-sporta mig till dylika pengar.

Inte för att jag bryr mig.



Golfamania tar ungefär en kvart att få grepp om och sedan är det bara att tuta och köra och längs vägen lära sig de nyanser som krävs för god utdelning. Precis så som det bör vara i ett underhållande golfspel med typ 25 år på nacken.

Inga feta realtidsrenderade miljöer i tre dimensioner här, inte. Det mesta utspelar sig ur en tacksam tvådimensionell fågelvy som är precis så överskådlig och informativ som den behöver vara för att man skall kunna slå golfbollar med önskat resultat. Allt känns väldigt estetiskt rent och snyggt, och man behöver inte höfta vad gäller avstånd, de finns där att ta del av om man så vill. Info gällande vinden, precis som i alla miljarder av alternativa golfspel, skrivs ut i klartext. Val av klubba, hur långt man kan ungefär kommer slå med dem vid en fullträff, och allt annat dylikt av relevans. Check, check och check.



Att sikta, välja klubba, justera var på bollen man vill slå samt vilken slagstyrka man skall ha är sådant man gör i lugn och ro. Därefter försöker man tajma sitt slag, där önskad slagstyrka är vad som avgör hur stort tidsfönster man har tillgängligt för att träffa så rätt som det är tekniskt möjligt.

Efter en stunds spelande så känns det liksom inte mer avancerat än att utöver detta med att ha liiite tur ställa in ett par parametrar och trycka på den stora röda knappen för att uppnå önskat resultat.



18 hål. Några olika spellägen för den ensamme eller för de flertaliga. Match (1-2), Stroke (1-4) eller Pro Tournament som enspelarkampanj. De två senare involverar diverse möjligheter till att samla på sig erfarenhetspoäng som kan användas till att uppgradera ens spelare med mer styrka, större tidsramar för lyckade slag och tur. Småskaligt rollspelsinslag, med tacksam sparfunktion, men fullt tillräckligt för att skapa en liten nerv som många andra samtida golfspel saknade.

Och självklart finns även ett träningsläge där det är fritt fram att öva på valfritt hål av de 18 tillgängliga.

Golfamania revolutionerade inte genren men sett till dess tillgänglighet känns det som lite av ett Hole in one. Visserligen är jag rätt så partisk, då mina faktiska kunskaper kring golf är snudd på obefintliga och jag överlag finner golfspel rätt så underhållande att spela. Det krävs i mina ögon rätt mycket för att fucka upp något som i grunden är så simpelt, även om det absolut har hänt både en och två och trettio gånger.



Golfamania och många liknande spel är väl om något att likna vid, typ, Sensible Soccer när de är som bäst.

Det handlar liksom inte om en realistisk representation av själva sporten så mycket som ett förmedlande av en känsla som är lätt att associera med sporten.

Ja, dels det. Och dels detta med hög grad av underhållning och en lättillgänglig attityd.

Allt det där har Golfamania.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar