lördag 2 juli 2016

Leger vs. Sega Chess (SMS)



Jag är inte speciellt insatt i shack.

Rent faktiskt betyder det att jag kan dess regler, men inte mycket mer än så.

Kan tycka det är snudd på hopplöst att möta någon som är hyfsat van spelare och att möta en artificiell intelligens innebär oftast att jag åker på dyngstryk även på de enklaste av enkla svårighetsgrader.



Sega Chess har en hel drös med svårighetsgrader.

Låt mig lista dem för dig:

Beginner
Novice
Amateur
Intermediate
Professional
Chess Champion
Chess Master
Grand Chess Master

Det finns även ett läge kallat för Adaptive, och det är lite speciellt då det tar hänsyn till hur lång tid man tar på sig att göra sina drag. En snittid räknas ut, allt eftersom omgångången fortlöper, vilket innebär att man kan styra hur lång tid datorn ges för att räkna ut lämpliga drag. Stressar man fram sina drag kommer även datorn att göra så.

Vill man kan man ställa upp pjäser på spelplanen lite som man vill, så länge som uppställningen följer shackreglerna, och låta datorn lösa uppställningen. Eller så spelar man själv, mot datorn eller mot en vän, med utgångspunkt i den uppställning man designat.



Sega Chess är inte direkt Battle Chess, men det vill gärna skryta med dess audiovisuella inramning ändå. Dock ser det alltid trevligare ut än vad det låter; Det tal som, om man vill, säger saker under tiden man spelar... det får man verkligen spetsa öronen för att överhuvudtaget kunna uppfatta ordentligt. Dessutom har det en del perspektivproblem, när man spelar med spelplanen i tre dimensioner, vilket gör att kontrollen känns lite uppe i det blå även om det är relativt lätt att anpassa sig till hur man bör tänka för att hamna rätt.

Menyer och shackbrädet och dess pjäser är emellertid tydliga i dess grönbeige framtoning och mycket mer än vad jag får vad gäller presentationen och spelets innehåll har jag egentligen svårt att begära.



Det stora problemet för min del, bortsett från att se till spelets faktiska innehåll som jag tycker räcker rätt långt för denna typ av spel, är att dela ut ett betyg baserat på datorns artificiella intelligens. Jag är på tok för lekman på detta med shack och kan utan problem få stryk redan på Beginner-nivån. Så jag tänker mig därför att jag får resonera utifrån vad spelet ger mig, och mig ger det rätt trevliga små shackrundor på en nivå som åtminstone för mig som lekman fungerar alldeles utmärkt.



Kan tänka mig att någon som finner datorn dum i huvudet ser Sega Chess som meningslöst. Kan samtidigt tänka mig att någon som ser datorn som fantastisk tycker att det ändå är rätt meningslöst då det finns klart mer moderna alternativ att tillgå. Så jag vet liksom inte vem Sega Chess skall kunna tilltala i dagsläget, annat än någon likt mig som tycker det är charmigt att spela shack mot datorn, eller mot en kompis, i ett sammanhang som inte försöker simulera 8-bitar utan faktiskt är precis vad det utger sig för att vara.

Och det är väl bra, antar jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar